Autobaterie jsou již desítky let považovány za bezúdržbové systémy. Starší ročníky ještě možná pamatují dobu, kdy vozy z mladoboleslavské Škodovky v zimě nesmírně trpěly jednak působením soli na podvozek karosérie, a rovněž jedním z nejslabších článků ve vozech Škoda – akumulátorem. Nastartovat vůz v třeskutém mrazu bylo zkrátka obtížné a mnohokrát se stávalo, že musel jeho majitel jít raději pěšky, nebo využít hromadné dopravy.
Těmto problémům se snažili předejít výrobci již na počátku 90. let a podařilo se jim konstrukci akumulátorů podstatně vylepšit. Jejich kvalita výrazně vzrostla a na počátku nového milénia byla většina moderních vozů vybavena spolehlivou technologií, která řidiče nenechala na holičkách takřka nikdy.
Situace se však dramaticky změnila v současné době. Statistický výzkum prováděný v Německu prokázal, že ve srovnání s rokem 1996 je dnes poruchovost autobaterií čtyřikrát vyšší. Proč tomu tak je, ačkoliv jsou současné elektrické články kvalitativně na stejné, anebo vyšší úrovni? Viníka hledejme ve vyšších nárocích, které na baterie kladou komfortní spotřebiče v kabině vozu.
I bezúdržbový akumulátor vyžaduje občasnou kontrolu
Kromě vybavení kabin vozidel složitějšími a náročnějšími systémy, moderní osvětlovací technikou, zejména výkonnějšími autožárovkami , je na vině velké poruchovosti akumulátorů i časté popojíždění v městském provozu a pochopitelně také jeho údržba. Problém spočívá v tom, že je výrobce na trhu uvádí jako bezúdržbové, tím pádem se zákazník ujistí o tom, že stačí výrobek pouze zakoupit a namontovat. Baterii je však třeba občas zkontrolovat, doplnit destilovanou vodu, a jestliže v zimě jezdíme na kratší trasy s častějšími výjezdy – startováním a s relativně krátkou dobou provozu alternátoru, měli bychom pamatovat i na kontrolu provozního napětí a častější dobíjení.
Problematické také může být pořízení nového článku, kdy je zboží dlouho skladem a obchodník jej pochopitelně pravidelně nenabíjí. Baterie tím ztrácí částečně ze svých vlastností a zkracuje se její životnost.